1001 her s knížkou

Tato příručka je vhodná pro každého učitele, knihovníka atd., který pracuje s dětmi a knížkou. Ale i pro rodiče, kteří si s dětmi rádi čtou a hrají.

Tuto knížku jsem našla během vyhledávání informací pro práci ve čtenářském klubu. A zcela jsem pro ni zahořela…  Trvalo mi několik let, než se mi podařilo prosadit její vydání v Česku, a to v nakladatelství Portál. Knihu jsem přeložila a přidala podrobný „Inspiromat„, zaměřený na české poměry.

 

Jde o přehledný katalog  jednoduchých aktivit, které ocení všichni ti, kteří vědí, že nabídnout čtení a práci s knihou jako zábavu a hru se vždy vyplatí. A že čtenářská gramotnost se nebuduje jen čtením.

Nakladatelská recenze z webových stránek Portálu:

Láska ke knihám se v dětech dá probudit mnoha různými způsoby. Zdaleka to neobnáší jen předčítat nebo číst text. Jak to udělat?

Hrou, kreslením, vymýšlením, mluvením, pantomimou, a to není zdaleka všechno. Bohatě ilustrovaná belgického autora přináší návody,
– jak vytvořit prostředí, které podporuje chuť ke čtení,
– jak vybrat vhodnou knihu,
– jak čtení knihy oživit,
– jak se v množství knih orientovat,
– jak si hrát se slovy a ilustracemi z knihy,
– jak si vymýšlet příběhy inspirované knihami
– a jak s knihami malovat, vyrábět a vynalézat.
Pojďte si hrát! Vytvořte „občanský průkaz“ své oblíbené knižní postavy, uspořádejte výstavu knih podle společné myšlenky či tématu ilustrace nebo namalujte podle knížky komiks.
Kniha je zaměřená na podporu čtení a rozvoj čtenářství. Je určená rodičům, učitelům, vychovatelům – všem dospělým, kteří chtějí podporovat u dětí radost ze čtení a směrovat je ke čtenářství jako zábavné a objevné aktivitě. Vhodné pro děti od 2 do 8 let.

Philippe Brasseur je nezávislý kreativec, ilustrátor, organizátor a šéfredaktor časopisů pro mládež, autor řady knih pro mládež.

ČTENÁŘSKÉ RECENZE

Petra Schwarzová Žallmannová
článek na facebooku

Nakladatelství Portál vydalo loni nenápadnou knížečku francouzského autora Philippe Brasseura pod názvem 100 her s knížkou  (Jak udělat s dítěte skutečného čtenáře). Ilustrovala ji Michaela Bergmannová a přeložila Hana Holoubková. Odpovědná redaktorka Viola Somogyi. Všechny tyhle detaily jsou důležité, protože ta kniha by nebyla ani z poloviny tak skvělá, kdyby nebyla velmi šikovně adaptovaná na české prostředí a obohacená o celou řadu informací důležitých pro české čtenáře. Děkuji za tu práci, kterou si nakladatelství dalo s tímto drobným, ale mimořádně inspirativním dílem! Nejde o samé původní myšlenky, spousta nápadů jsou adaptace něčeho, co znáte, ale je to pěkné a kompaktní, vše na jedné hromádce.
Je to kniha pro všechny, kteří přemýšlejí nad tím, jak přivést menší děti ke čtení, ukázat jim, že s knihami může být hromada legrace. Je to taky kniha pro rodiče a učitele, kteří by rádi knihy dětem nabízeli i jinou, než jen tou klasickou „čtecí“ formou, pro všechny, kteří knihy milují a občas touží po troše inspirace při práci s dětmi a knihami. Najdete tu aktivity většinou pro předškolní až prvostupňový věk, ale jsem si jistá, že spousta z nich by se dala upravit i pro druhostupňové dospívající. Najdete tu aktivity rozdělené do 9 kategorií. Například: Jak vytvořit atmosféru, ve které mám chuť číst,  Jak oživit čtení knihy?, Jak s knihami malovat, vyrábět a vynalézat, Hrajeme si se slovy, Hrajeme si s obrázky, Kniha na jevišti, atd. Krom toho je tu 11 (!) stran Inspiromatu, který se 100% odvolává na české prostředí, takže tu najdete tipy na akce, aktivity, pomůcky, platformy, weby, atd., které podporují čtenářství u nás, také je tu výběr knih, které by se daly k jednotlivým kapitolám použít, seznam zajímavých knih o metodice… Je toho tam opravdu spousta!
Za chvíli začne školní rok a myslím, že tohle by si pedagogové předškoláků a prvního stupně měli opravdu dopřát, bude to bavit je i děti.
(Moc děkuji @nakladatelstvi.portal a taky kamarádovi Petru Mařákovi, který mi s knihou nadšeně zamával před nosem.)

Žaneta Křížová

https://vytvarna-vychova.cz/1001-her-s-knizkou/
Nedávejte na první dojem!!! Obálka knihy možná pro některé působí trochu tuctově, nenápadně. Možná ve vás evokuje, že v knize najdete jednu aktivitu za druhou bez hlubšího smyslu – zkrátka nabušený zásobník nikterak výjimečných her. Přitom se v ní skrývá pravý opak – vlastně bych řekla POKLAD.

Svou dceru vedu od malička ke knížkám, protože k nim mám sama velmi kladný vztah. A snažím se k tomu vést i děti v MŠ – protože láska ke knížkám a četbě je něco, kdy se obohatíte, rozvíjíte svou fantazii, slovní zásobu a na chvíli zapomenete na svět okolo. Ač jsou mé dceři teprve 2 roky, první co po probuzení udělá je (a dělá to i v průběhu dne), že si vezme knížku, posadí se s ní ke stolečku a v tichosti si ji prohlíží anebo nám je nosí a chce z nich číst – a věřte nebo ne, mě to neskutečně těší.

Z toho důvodu jsem moc ráda, že se mi do rukou dostala kniha: 1001 her s knížkou. Cílem knihy určené od 18 měsíců do 14 let je vzbudit lásku ke knihám. A nepotřebujete k tomu nic jiného než jakoukoliv knihu a popřípadě předměty, které má každý doma.

Kniha je členěná na 10 kapitol, kdy každá z nich obsahuje tolik inspirace, že byste nevěřili, kolik se toho dá vymyslet. Zaručuji, že vás nabije tolika novými nápady, že nebudete vědět, který s dětmi zkusit dřív. Přehledně oddělené kapitoly, odsazení, tučně zvýrazněné nadpisy her doplněné o vkusné černobílé ilustrace. Už z názvu kapitol se dá dobře odtušit, co v nich najdete, ale mám potřebu vám o nich napsat víc.

  • Jak vytvořit atmosféru, ve které máme chuť si číst – jak si zařídit knihovnu, seřadit knížky, kam je umístit, jak děti neodradit od čtení.
  • Jak (si) číst příběh „jen tak pro radost“ – rady, jak předčítat skupině, jak využít maňáska, pracovat s hlasem, využít při četbě přestrojení, pohyb, neobvyklé místo.
  • Jak oživit čtení knihy? – zabývá se otázkami – jaké máme druhy otázek, jak motivovat děti k vytváření otázek, jak naslouchat otázkám dětí.
  • Jak nezabloudit v knižním lese – hry na třídění knih podle společných znaků (barvy obálky, velikosti knihy, tloušťky, druhu ilustrace, tématu apod.).
  • Hrajeme si se slovy (v knihách) – přiřazování ilustrací k textu.
  • Hrajeme si s obrázky v knihách – vyhledání v knihách všech stromů, obrázků vyvolávací pocit tepla, vzniklé stejnou technikou; domýšlení (děti vidí jen část ilustrace/ textu, vystřižená ilustrace).
  • Vymýšlíme příběhy a inspirujeme se v knihách – vynecháme začátek nebo konec příběhu = vymýšlení, co bylo předtím, potom; přetváření známé pohádky zasazením do jiného prostředí, přidáním předmětů, změnou charakterových vlastností, propojení s další pohádkou).
  • Jak s knihami malovat, vyrábět a vynalézat – vyrábění knih z neobvyklých materiálů (látky, koberce, bublinové folie, ze slupek, z okvětních lístků); vymýšlení neskutečných knih (bonbónková, neviditelná, mluvící).
  • Kniha na jevišti – nad čím by se měli zamyslet dospělí, než začnou vymýšlet s dětmi divadlo; žánry, nápady na vytvoření japonského divadla, loutek na špejli, prstové loutky z ponožek, využití hraček pro klasickou pohádku aneb táta =robot, děti = medvídek a kuře).
  • Čtenářský inspiromat – kde hledat knihy; seznam akcí, webů, časopisů, kampaní, organizací na podporu čtení a čtenářské gramotnosti; seznam metodických příruček i doporučených ilustrovaných knih pro děti.

Knihu maximálně využijete s předškoláky a těmi, co už umí číst a psát. Ač nápadů i pro ty nejmenší je tu dostatek. Jedno je ale jisté – vzbuzení zájmu o knihy zaručeno, takže za mě: ANO, ANO, ANO.

autor recenze: Žaneta Křížová
https://vytvarna-vychova.cz/1001-her-s-knizkou/

1.2.2022

Je knihomolství dědičné? – autor recenze: Vendi

http://vendi13.blogspot.com/2021/07/knihovna-p-brasseur-1001-her-s-knizkou.html#more
Opravdu začínám mít dojem, že v Portálu mají radar a kdykoli mě napadne „Chm, už mě fakt nepřekvapí.“ v poště přistane kniha, která mě šokuje. Ne v negativním slova smyslu. Je to hodně podobné jako se zákonem schválnosti (i slavný Murphy by k tomu určitě řekl svoje), kdy vás napadne, že už jste viděli a zažili všechno, a přesně proto se vám v příštích chvílích stane nějaká naprostá pitomina, aby vám došlo, že to tak ani v nejmenším není. Takže… kdo chce mít doma malého knihomola?

Ten by měl tomuto titulu věnovat zvýšenou pozornost. Ano, v některých z nás je láska ke knihám odmala. V jiných chvíli je, pak odezní a zase třeba nečekaně přijde. Vše závisí na mnoha proměnných. U nás doma se četlo. Nijak extrémně, avšak četlo. Na základní škole někdy kolem třináctého roku jsem v knihovně objevila Stephena Kinga a bylo vymalováno. Sem tam přijde období, kdy i měsíc dva nečtu, jenže to už má zase jiné souvislosti a důvody.

Ne, že bych chtěla svou dceru nutit do čtení nebo na ni vyvíjet nátlak. I v jejich pěti letech pozoruji chvíle, kdy kolem knih chodí obloukem a stejně tak jindy bez nich nedá ani ránu a nosí mi jednu za druhou. Nebo mi velice ráda krade moje a předčítá si imaginární příběhy.

Z mnoha důvodů jsem ráda, že se mi do ruky dostalo 1001 her s knížkou. Knihy jsou důležité. Podporují naši fantazii, dávají nám impulsy, přinášejí úlevu, radu či únik. Díky nim vnímáme gramatiku, rozšiřujeme si slovní zásobu i obzory. A nezáleží na tom, zda přečteme 1 knihu za měsíc nebo 10. Čísla nejsou podstatná.

Co se v knize mimo jiné dozvíte?

    • jak vytvořit prostředí, které podporuje chuť ke čtení,
    • jak vybrat vhodnou knihu,
    • jak čtení knihy oživit,
    • jak se v množství knih orientovat,
    • jak si hrát se slovy a ilustracemi z knihy,
    • jak si vymýšlet příběhy inspirované knihami
    • jak s knihami malovat, vyrábět a vynalézat a mnoho dalšího.

Napadlo vás třeba někdy vytvořit knižnímu hrdinovi občanský průkaz? Namalovat podle knihy komiks nebo připravit křížovku? Tipy jsou rozděleny do devíti částí plus jako bonus následuje závěrečná, desátá, kde najdete inspiraci na konkrétní výběr knih, weby, aktivity, pomůcky a další.

Tipy na hry začínají od 18 měsíců dítěte a podle anotace jsou až do osmi let, i když za sebe bych řekla, že některé jdou aplikovat klidně i na desetileté čtenáře, ne-li klidně starší. Některé mám chuť prubnout sama na sobě! Spousta vás toho určitě napadne na základě toho, co si přečtete. Přece jen vy sami znáte svoje děti, sourozence, vnoučata či synovce a neteře nejlépe a víte tak, čím je správně nadchnout. Toto je pro vás tedy jen jakési vodítko a odpich.

Rovněž se to hodí pro učitele a učitelky, vychovatelky nebo i knihovnice, které mohou v knihovně vymyslet nějakou tu hru, aby zaujaly dítka, která chodí s maminkami třeba jen jako doprovod. Vždy platí, že fantazii se meze nekladou a ta dětská je zvlášť kouzelná a nezkažená. Asi jako dotaz té mé cácorky, proč v kostele nedělají pizzu, když místa tam mají dost. Věděli jste, že v Číně mají knihy nohy? Dokážete pojmenovat správně jednotlivé části knihy? Ano, i knihomol na prahu čtyřicítky se může v této publikaci ledacos přiučit a dozvědět.

Mám v těch superlativech pokračovat nebo už mě máte po krk? Dobře, chápu, pro dnešek stačilo, už je to dlouhé jako týden před výplatou! Nápaditost, přínos, originalita, roztomilost, praktičnost i nedocenitelnost dnešního kousku jasně naznačují, že nemůže dostat méně než pět a jednu malou symbolickou hvězdičku k tomu. I když se titul tváří nenápadně, možná až zbytečně a tuctově, skrývá úplný opak a aspiruje na nejlepší kousek tohoto roku nebo minimálně jeho prvního pololetí. Takové knihy totiž MAJÍ SMYSL!

12.10.2021

Lenka Štveráčková
https://www.kritiky.cz/1001-her-s-knizkou-jak-udelat-z-ditete-skutecneho-ctenare/

Dnešní děti mají raději technické věci a knihy trochu za mobily a tablety zaostávají. Myslím si, že je to škoda. Kniha nám dává pocit jistoty, bezpečí, máte možnost prožít příběh společně se svými hrdiny, odpočinout si, ale také tříbit svůj jazykový cit a obohacovat slovní zásobu. Díky knihám se dozvíte mnoho zajímavostí, poučíte se a pobavíte. Je to takový přítel do nepohody. Philippe Brasseur je autorem publikace s názvem 1001 her s knížkou a ukáže vám, že kniha v sobě skrývá opravdu hodně možností.

Kniha je rozdělena na několik kapitol. Autor hned na začátku popisuje, jak tuto příručku používat, jaké pomůcky budete pro práci s knihou potřebovat. Také se autor zabývá tím, pro jakou věkovou hranici je daná aktivita určena. Další kapitoly pojednávají o tom, jak vytvořit tu správnou atmosféru pro čtení, jak uspořádat posezení i knihovnu, jak najít vhodnou knihu. Dále také různé náměty, jak s knihou pracovat, jak vymýšlet příběhy, hrát si se slovy, luštit křížovky i osmisměrky. Můžete klidně vyrobit i občanský průkaz ke své oblíbené postavě z knihy, dále také knihokarty, ale i jak příběh dramatizovat. Na konci knihy uvedl autor rady, kde a jak hledat dobré knihy, odkazy na různé veletrhy a akce spojené s knihami, čtenářstvím, ale i knihy, ve kterých se můžete dále inspirovat.

Pro koho je kniha vlastně určena? Pro všechny děti, rodiče, prarodiče, učitele, lektory různých kroužků o čtenářství, ale i knihovníkům. Prostě všem knihomolům. Smyslem této knihy není naučit děti číst, ale to hlavní je v nich probudit lásku ke knihám a ke čtení.

Kniha je naprosto báječná. Její čtení jsem si užila od začátku až do konce. Knihy jsou moje velká vášeň už od dětství. Lásku ke knihám ve mně pěstoval můj tatínek už od útlého dětství a dodnes mu za to moc děkuji, Tato publikace mně naprosto nadchla. Při čtení jsem si dělala poznámky, co vše chci s dětmi při práci s knihou vyzkoušet, jelikož pracuji jako učitelka v mateřské škole. Publikace je přehledná, srozumitelně psaná, plná námětů na různé aktivity pro práci s knihami. Knihy umožňují setkávat se hlavními postavami, prožít příběh s nimi. Od útlého dětství rodiče, či prarodiče svým dětem čtou před spaním. Ve školce se děti setkávají při řízené činnosti s různými příběhy, taktéž, když je paní učitelky ukládají po obědě do postýlek. Ve škole se už děti učí sami číst a postupem času si vytváří vztah ke knihám. V průběhu života je tento vztah i láska ke knihám mění. Ve stáří mají lidé více času, pro zahnání nudy, či samoty často sahají po knize a krátí si tak dlouhé chvíle.

V knize mě nejvíce zaujal námět na výrobu občanského průkazu ke své oblíbené postavě. Dále také námět na aktivitu, jak si hrát se známým příběhem. Lze tak využít klasickou pohádku, jako jsou Tři prasátka a otočíme jej naruby, nahradíme prasátka jinými zvířátky, či vymýšlet, jak příběh dokončit jinak. Využití této knihy je všestranné. Velké plus dávám za její ucelenost, možnosti dalšího využití. Na knižním trhu naleznete mnoho publikací podobného zaměření, ale takto přehlednou a obsáhlou publikaci rozhodně ne. Pojďte se se mnou začíst, prohlížet si ji, něco hezkého si podle ní vyrobit, možná se i zasnít, to vše vám publikace nabízí. Věřte, že nebudete litovat a budete překvapení, tak jako já.

1.11.2022

Jak udělat z dítěte skutečného čtenáře – autor recenze: Chensie Ips

http://www.svet-mezi-radky.cz/2021/08/recenze-1001-her-s-knizkou-philippe.html
Titul sepsal Philippe Brasseur, spisovatel, nezávislý kreativec, ilustrátor, organizátor a šéfredaktor časopisů pro mládež, tak jej popisuje na svých stránkách nakladatelství Portál, které vydalo tento působivý počin! Námět je tradiční a přesto jsem podobné zpracování a návod pro rodiče, kteří touží vychovat ze svého dítka malého čtenáře, ještě neviděla.

Na knize se podílela česká ilustrátorka Michaela Bergmannová, o které si můžete přečíst informace v úvodu. Na černobílých kresbách, které dílo doplňují, dala záležet. Ilustrace působí hravým a příjemným dojmem, jsou veselé, lehce nadnesené a klidně sklouznou k pohádkovému světu a okouzlí. Z nakladatelství Portál mi poskytly zajímavý medailonek, který s poděkováním dodávám.

Počin se rozkládá na sto čtyřiceti jedna stranách a obsahuje množství kapitol, zatímco se dělí na několik podstatných částí. Ty vám vyjmenuju, poznáte dle nich snadno zaměření a můžete si tak udělat obrázek, o co všechno se vás autor snaží obohatit.

    • Jak vytvořit atmosféru, ve které máme chuť si číst
    • Jak (si) číst příběh „jen tak pro radost“
    • Jak oživit čtení knihy?
    • Jak nezabloudit v knižním lese
    • Hrajeme si se slovy (v knihách)
    • Hrajeme si s obrázky v knihách
    • Vymýšlíme příběhy a inspirujeme se v knihách
    • Jak s knihami malovat, vyrábět a vynalézat
    • Kniha na jevišti
    • Čtenářský inspiromat

V úvodu se dozvídáme, komu je kniha určená. Tedy nám, rodičům, ale také samozřejmě knihovníkům a lektorům, kteří pravidelně pracují s dětmi a pomáhají jim stejně jako my, objevovat svět kolem sebe. Autor vysvětluje, proč se rozhodl pro uvedení této knihy na trh. Rozhled, inspiraci a pomoc rodičům, kteří opravdu touží svým dětem vnuknout cit pro čtení. V úvodu se taktéž dozvíte, jaké knihy jsou pro hry vhodné. Dozvíte se, kdo titul napsal, jak jsem vás informovala, tak také ilustroval, a dokonce i přeložil, což beru jako velké plus, protože často se o překladatelích nemluví, což je škoda. I oni vkládají do díla kus sebe a dotváří ji. 🙂 Samozřejmě nechybí ani návod, jak dílo používat.

Grafické ztvárnění je podobné jako u podobných knih tohoto žánru, které u nakladatelství Portál vychází. Je to hezky členěné, žádné zahlcení textem. Oddělené kapitoly, odsazení, vytučněné části. Na první pohled zkrátka velmi pěkně rozdělené, takže máte pocit, že textu je vlastně minimum, i když je ho vlastně víc než byste čekali. Vše je příhodně rozložené na stránce, takže se to i šikovně čte. Navíc je text ozvláštněný o černobílé kresby, které tomu dodávají zábavný až pohádkový nádech, takže když vám děti budou nakukovat přes rameno, budou mít pocit, že tohle je kniha přímo pro ně a nikoliv pro vás. I to snadněji rady z této publikace přijmou. U některých kapitol nechybí ani informace pro kolik dětí se hra hodí, od kolika let a co všechno bude nutné si obstarat. Nechybí ani ukázky textu, návody na intonace, apod. Opravdu vše je velmi detailní, až mě to mnohdy překvapilo.

Mně se hrozně moc líbí právě ztvárnění, skvěle se mi četlo. Kniha, jak jsem vám představovala, se zabývá různými náměty a pomáhá vám rozšířit své vlastní hranice fantazie a inspirovat vám k dalším zajímavým pokusům o přivedení dětí ke čtení. Občas dochází nápady či trpělivost, ale s touhle publikací jsem chytila druhý dech a bylo fajn vyzkoušet si některé návrhy na vlastní kůži. Samozřejmě je možné si vše přizpůsobit a pracovat s autorovými podněty tak, jak se to hodí vám.

Publikace umožňuje věnovat se jednomu a více dětem, takže i pokud je váš poklad jedináček, vůbec nevadí. Klidně si můžete hrát a číst pouze s ním. Já se věnovala svým dvěma chlapečkům od věku tří a sedmi let a někdy to vrzalo, jindy to šlo jako po másle. Hodně záleží na povaze dětí a zda mají zrovna náladu, chce to vystihnout. :)) Za sebe mohu doporučit, autor má fantazii, umí pracovat s dětmi i tématem a nabízí skvělé alternativy, jak s dětmi trávit čas a ukázat jim, že čtení je radost.

14.10.2021